مهار اشتغالات ذهنی

مهار اشتغالات ذهنی

همه ی ما در طول روز با وجود فعالیت های بدنی وکار فکری ،مشغولیت های ذهنی  خاص خود را داریم.کار فکری یا فعالیت ذهنی فعالیت های هدفمندی هستندکه ما آگاهانه به آن می پردازیم .اما اشتغال ذهنی ،فعالیت های غیر هدفمندی است که به ان ها عادت کرده ایم وحتی ممکن است نسبت به آن ها آگاهی کامل هم نداشته باشیم .

اشتغال ذهنی معمولا" به مسائلی مربوط به گذشته ،اتفاقات روزمره ،مسائل مرتبط با آینده یا عوامل استرس زا اختصاص می یابد.مشغول شدن مداوم ذهن به این مسائل ،از ما انرزی زیادی می گیرد و معمولا"بخش بزرگی از انرزی روانی ما به دلیل پرداختن به مسائلی که برای ما اشتغال ذهنی ایجاد می کنند ،هدر می رود.

مواردی را به یاد آورید که ذ هنتان در گیر مسائل خاصی بوده و شما با وجود آن که فعالیت بدنی خاصی انجام نداده بودید ،به شدت خسته شدید. در آن شرایط تنها ذهن شما در فعالیت بوده است ، آن هم فعالیت غیر سازنده .

در این جا روش هایی برای مهار اشتغالات ذهنی ارائه می شود :

پیش از هر چیز مواردی را که به طور معمول طی روز ،ذهن شما را به خود مشغول می سازد ،یادداشت کنید. به این منظور لازم است چند روز تا حداکثر یک هفته، بر فعالیت های ذهنی خود نظارت کنید  و متوجه افکاری باشید که در ذهن شما جاری است .پس از این که به اشتغالات ذهنی خود پی بردید ومتوجه شدید معمولا"چه نوع افکاری ذهنتان را مشغول می کند؛مر حله بعدی تفکیک مسائل مهم وغیر  مهم  است .برا ی این کار می توانید معیار های زیر را شاخص قرار دهید:

- اتفاقات گذشته را کنار بگذارید.گذشته ؛گذشته است.برای تغییر آن نمی توانید کاری انجام دهید جز آن که از آن درس بگیرید.این مسائل جزء مسائل غیر مهم به حساب می آیند.                                

- مسائل حل نشدنی زندگی که باید با آنها کنار بیایید را جزو مسائل غیر مهم یادداشت کنید.

- مسائل مربوط به آینده ،نگرانی ها وآرزوها را جزء مسائل غیر مهم یادداشت کنید.

- مسائل پیش پا افتاده روزانه که معمولا" تکراری است و فکر شما را مشغول می سازد ،اهمیت زیادی ندارد.

- طرح هایی را که برای آینده برنامه ریزی کرده اید ،جزء مسایل مهم قرار دهید .البته به شرطی که درطول روند آگاهانه به آنها فکر کرده و وراهبردهایی را برای رسیدن به آنها طراحی کنید.

- اهداف زندگی که ممکن است کوتاه مدت ،میان مدت و بلند مدت باشد را می توانید جزءمسائل مهم قرار دهید .چرا که اهداف شما جزئ مواردی است که باید به عنوان دور نمای زندگی همیشه پیش رویتان باشد.

-عواملی را که برای شما استرس ایجاد می کنند را جزء مسایل مهم بگنجانید .اگر نتوانید آنها را حل کنید یا به حال خود رها نمایید،این مسایل به کرات برای شما استرس ایجاد خواهند کرد .

- مشکلات بین فردی با افراد مهم زندگی یا افرادی که با آنها سر وکار دارید را جزءمسائل مهم قرار دهید ،چون حل نشدن مشکلات می تواند منبع مهمی از استرس برای شما باشد.

 در مجموع ابتکار با شماست که چه مواردی را در چه قسمتی بگنجانید . البته این موارد ثابت نیستند و ممکن است بر حسب شرایط تغییر کنند . برای نمونه چیزی را که قبلا" آن را جزء مسایل مهم جای داده اید ممکن است مدتی بعد ، جزء مسایل غیر مهم قرار گیرد یا بر عکس. بنا بر این می توان به تعدادی از مسائل اشاره کرد که در زمان های مختلف جایشان تغییر می کند اما آنچه تغییر نمی کند ، این است که باید مسائل خود را از نظر میزان اهمیت وتاثیری که بر زندگی شما دارند ، به مسایل مهم وغیر مهم تقسیم بندی کنید .

 

 
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات تعداد نظرات : 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
۱۳۹۳ شنبه ۴ مرداد
وضعیت آب و هوا
اصفهان
27°
بیشینه دما
39°
کمینه دما
22°
طلوع آفتاب
6:12 قبل از ظهر
غروب آفتاب
8:04 بعد از ظهر
برای پی گیری پیام خود ، کدرهگیری را وارد کنید


   
 
آمار بازدید وب
........................
تعداد بازدیدکنندگان امروز ٣٢
تعداد بازدیدکنندگان دیروز ٣٥٦
تعداد کل بازدیدکنندگان تا امروز ٦۰٣٦٤٤٤
تعداد کاربران بر خط ٧
تعداد کاربران لاگین بر خط 0
Powered by DorsaPortal